دوره های حضوری یا آموزش آنلاین و مجازی ؟

تصویر ذهنی که با شنیدن کلمه «کلاس» در ذهن ما ایجاد می شود احتمالا تصویری است از تخته سیاه، گچ و تخته پاک کن و نیمکت هایی که ردیف به ردیف در مقابل آن چیده شده اند. اما شاید تصویر ذهنی جوان ترها کمی امروزی تر باشد، تصویر یک برد هوشمند، ویدیو پروژکتور، لپ تاپ مدرس و باز هم نیمکت هایی که ردیف به ردیف در مقابل تخته چیده شده اند.

اما پیشرفت تکنولوژی به تغییر شکل ظاهری کلاس های درس ختم نشده و تغییرات اساسی تری در آموزش و کلاس های درس ایجاد کرده است.

 امروزه در دنیا تعداد طرفداران آموزش مجازی با سرعت قابل توجهی در حال افزایش است. اما آیا این بدان معنی است که آموزش آنلاین و مجازی انتخاب بهتری برای شما هستند؟ برای یافتن پاسخ این سوال، مقایسه ای بین ویژگی های کلاس های درس سنتی و دوره های آموزشی مجازی انجام خواهیم داد.

مقایسه آموزش مجازی و دوره های حضوری

هر دو روش آموزش، یعنی آموزش مجازی و حضوری دارای مزایا و معایب ویژه خود هستند. بنابر این پیش از انتخاب یک روش آموزش توجه به این مزایا و معایب کمک شایانی به انتخاب بهتر ما خواهد کرد.

در ادامه به مقایسه این روش ها با توجه به چهار معیار اصلی خواهیم پرداخت.

مقایسه در انعطاف پذیری

یکی از عناصر کلیدی در انتخاب روش مناسب آموزش مقدار زمانی است که شما در هر روز برای اختصاص دادن به یادگیری دارید. آیا می خواهید و می توانید در زمان معین و طی برنامه ای مشخص در کلاس حضور پیدا کنید و یا نیاز به انعطاف بیشتری در برنامه روزانه خود دارید ؟

آموزش مجازی :

یکی از مزایای اصلی آموزش مجازی انعطاف پذیری آن در زمان و مکان است. دوره های آنلاین این امکان را به شما می دهند تا ساعت شرکت در کلاس را با توجه به برنامه روزانه خود، خودتان انتخاب کنید و برای مراجعه به کلاس محدودیت مکانی ندارید و هر کجا که باشید می توانید از محتوای دوره ها استفاده کنید. این دوره ها بهترین گزینه برای افرادی هستند که معذوریت زمانی دارند.

اکثر دوره های آنلاین با فرمتی هفتگی ارائه می شوند که در آن با ورود به سیستم، مطالعه جزوات از پیش تهیه شده، مشاهده فیلم های از پیش تهیه شده، شرکت در تمرین ها و انجام تکالیف و مشارکت در بحث ها و گفتگو های دوره می توانید آموزش خود را تکمیل کنید. اما در این دوره ها فرقی ندارد که چه زمانی از هفته را به یادگیری اختصاص می دهید و یا نیازی به حضور در مکان معینی جهت یادگیری ندارید و این انعطاف پذیری باعث خواهد شد تا بتوانید وقت مورد نیاز برای کار و یا در کنار خانواده بودن را بهتر مدیریت کنید.

کلاس های حضوری :

این کلاس ها بهترین گزینه برای افرادی هستند که آزادی زمانی بیشتری دارند. حضور در کنارهم کلاسی ها در محیط کلاس و یا زمان های استراحت بین کلاس ها تجربیات جذابی هستند که در دوره های آنلاین در دسترس نیست هر چند که ارتباط به صورت مجازی در آن دوره ها نیز امکان پذیر است اما هیچگاه ارتباطات مجازی جایگزین ارتباطات رو در رو نخواهند شد.

مقایسه در نظم و انضباط و انگیزه

یکی دیگر از عناصر کلیدی در انتخاب روش آموزش مفید «انضباط و انگیزه» است. برای موفقیت در هر دو روش کلاس های حضوری و دوره های آنلاین  نیاز به پیگیری منظم و انگیزه خواهید داشت. اما ساختار دوره های آنلاین و عدم تعهد شما به بازه زمانی مشخص در این دوره ها می تواند تا حد زیادی سبب عدم پیگیری منظم و یا بی انگیزگی شما به ادامه دادن دوره شود.

آموزش مجازی :

انعطاف پذیری بالای آموزش مجازی ممکن است باعث پشت گوش اندازی و یا بی انگیزه شدن شما شود. برای انتخاب این نوع از آموزش باید خود انگیزشی بالایی داشته باشید و برای شرکت منظم در دوره های آموزشی برنامه ریزی صحیحی انجام دهید و خود را به اجرای آن متعهد کنید. در غیر این صورت دوره آموزشی خود را فراموش خواهید کرد.

در نظر گرفتن بازه زمانی مشخص در طول هفته و قرارگرفتن در محیطی که کم ترین عوامل بر هم زننده تمرکز در آن وجود داشته باشد به نظم و انگیزه بیشتر شما برای ادامه دادن و موفقیت در دوره های آموزش مجازی، کمک خواهد کرد.

کلاس حضوری :

وقتی درباره انگیزه و نظم سخن به میان آید به اعتقاد بسیاری برتری با کلاس های حضوری است. داشتن تعهد زمانی مشخص در هفته و وجود ارتباط رو در رو با هم کلاسی ها و استاد در افزایش نظم و انگیزه شما حتما موثر خواهد بود. وقتی بدانید که تنها فرصت یادگیری شما همان ساعات حضور در کلاس است  انگیزه بسیار بیشتری خواهید داشت.

مقایسه در تعاملات اجتماعی

دیگر عنصر کلیدی تعاملات اجتماعی است. هر فردی در طول زندگی خود تلاش خواهد کرد تا با سایر افراد جامعه تعامل برقرار کرده و شبکه ارتباطات خود را وسعت ببخشد. در بهترین روش آموزش از نگاه تعاملات کار پیچیده تری دارید. چرا که در هر دو روش شما میتوانید با هم کلاسی ها و اساتید خود در ارتباط باشید ولی نوع ارتباط در این دو روش متفاوت است.

آموزش مجازی :

در نسل نوین آموزش مجازی (MOOCs) مشکل عدم وجود تعامل بین همکلاسی ها و مدرس تا حدود زیادی برطرف شده و در طراحی این کلاس های مجازی  تلاش شده تا سطح قابل قبولی از تعامل در طول دوره آموزشی ایجاد گردد. اما تعامل ایجاد شده نیز از جنس ارتباطات مجازی می باشد. تعامل افراد در یک فروم، شبکه های اجتماعی یا نهایتا ویدئو کنفرانس و گفتگوهای متنی نهایت امکانات تعامل در آموزش های مجازی است.

آموزش مجازی بهترین انتخاب برای افرادی است که از ارتباط در فضای مجازی لذت می برند.

کلاس حضوری :

کلاس حضوری اما بهترین گزینه برای افرادی است که رشد خود را در گرو ارتباطات و تعاملات رو در رو می بینند. همچنین برخی از افراد خیلی با ارتباطات مجازی راحت نیستند و فعالیت های گروهی را به پیشرفت انفرادی ترجیح میدهند. در مجموع کلاس های حضوری بستر مناسب تری برای گسترش شبکه ارتباطات شما ایجاد خواهند کرد.

مقایسه در هزینه

یکی دیگر از عناصر کلیدی در انتخاب بهترین روش آموزش موضوع هزینه است. بدون توضیحات اضافی به مقایسه آموزش مجازی و کلاس حضوری خواهیم پرداخت.

آموزش مجازی :

بهترین انتخاب برای افرادی است که تمایل به پرداخت هزینه بالا جهت آموزش ندارند. چرا که در دوره های مجازی محدودیتی در تعداد شرکت کنندگان وجود نداشته و هر محتوای آموزشی میتواند بارها و بارها مورد استفاده قرار گیرد. از این رو هزینه تشکلیل دوره سرشکن شده و دوره های آموزش مجازی معمولا ارزان تر از کلاس های حضوری هستند.

کلاس های حضوری:

برای تشکیل کلاس های حضوری نیاز به مکان فیزیکی، حضور استاد و تجهیزات کلاس درس وجود دارد. جمع آوری این ملزومات هزینه قابل توجهی را به برگزار کنندگان کلاس ها تحمیل خواهد کرد. از طرف دیگر محدودیت در تعداد ثبت نامی های هر دوره باعث می شود تا شهریه ثبت نام در کلاس های حضوری معمولا بیشتر از دوره های مجازی باشند.

با در نظر گرفتن 4 معیار معرفی شده در می یابیم که پاسخ مطلقی درباره انتخاب بهترین روش آموزش وجود ندارد. هر فردی با توجه به شرایط بیرونی و ویژگی های درونی خود با درنظرگرفتن معایب و مزایای هر روش می تواند بهترین انتخاب ممکن را پیدا کند.

نظر بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *